شرح وظایف واحد حراست
مقدمه :حراست کل کشور با درک بازنگری به دستاوردهای گذشته و بررسی عملکرد چندین ساله حراستها به منظور ایجاد وحدت رویه در حراستها، ارتقاء بهره وری مجموعه حراستها و بالا بردن ضریب امنیتی دستگاه اداری کشور تهیه و شرح وظائف جامع حراستها بعنوان اولویت اول مورد توجه قرارداده است. که بدین منظور پس از بررسی و مطالعه ابعاد موضوع نهایتا" شرح وظایفی که تبیین کننده اهداف ، مأموریتهای کلان و شرح وظایف حراستها می باشد تنظیم گردید. آئین نامه شرح وظایف حراستها با توجه به ماده واحده قانون مصوب 12/2/68 مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص معاونت پرسنلی حراستها و آئین نامه تنظیم شده از سوی سازمان امور اداری واستخدامی کشور و ابلاغ آن توسط معاون محترم ریاست جمهور و دبیرکل سازمان مزبور طی نامه 1795/س/3 مورخ 22/10/70 به کلیه مسئولان دستگاههای اجرایی در 28 ماده و 8 تبصره تنظیم گردیده و سعی گردیده که ضمن جامعیت داشتن در خصوص تبیین مأموریتهای حراستها قابلیت اجرایی در تمامی محیطها با ویژگیهای هر محیط را دارا باشد.شرح وظایف حراستها:شرح وظایف کلی دفاتر حراست در برگیرنده موضوعات ذیل بصورت مشروح می باشد:1- حفاظت فیزیکی ، اسناد وIT شامل:- پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی از قبیل تجمع، تحصن،اعتصاب،اغتشاش و تظاهرات.- طبقه بندی حفاظتی اماکن و تأسیسات تحت پوشش دستگاه با هماهنگی مراجع ذیربط و حفاظت از آنها و سیستمهای سخت افزاری IT .- تهیه طرحهای حفاظتی و صدور دستورالعملهای لازم و نظارت بر اجرای آنها.- تهیه دستورالعملهای حفاظتی جهت حفظ و نگهداری اسناد طبقه بندی شده و نظارت بر حسن اجرای آن اعم از اسناد مکتوب،اطلاعات نرم افزاری رایانه.- نظارت و کنترل تردد کارکنان و مراجعان به دستگاه ، تأسیسات و اماکن طبقه بندی شده.- صدور کارت شناسایی و مجوز تردد و رعایت تدابیر لازم بمنظور پیشگیری از هرگونه سؤ استفاده و جعل.- ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاعاتی لازم به بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط.2- حفاظت پرسنلی :- تعیین مشاغل حساس محیط براساس خط مشی اعلامی مراجع ذیصلاح.- بررسی صلاحیت و اعلام نظر جهت انتصاب و تصدی افراد در مشاغل حساس و یا اعزام به خارج از کشور براساس دستورالعمل های اعلامی مراجع ذیصلاح.- شناسایی تخلفات عمده ،زمینه ها و مکانیزم انجام آن جهت ارائه به مراجع ذیربط.- ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاعاتی لازم به بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط.- ایجاد دبیرخانه و بایگانی محرمانه و دریافت ، ثبت و صدور کلیه نامه های طبقه بندی شده دستگاه ذیربط.- تشکیل پرونده حفاظتی مدیران و کارکنان و ایجاد بایگانی محرمانه.- کنترل و نظارت به حضور و اشتغال اتباع بیگانه و خارجی در محیط براساس ضوابط اعلامی مراجع ذیصلاح.- شناسایی عناصر متعهد و تلاشگر جهت رشد و ابقای آنان در محیط.3- تجزیه و تحلیل خبر و اطلاع رسانی:
- کسب و پرورش اطلاعات و اخبار محیط اعم از اخبار سیاسی، اقتصادی،فرهنگی، اجتماعی و انعکاس آنها به مدیریت دستگاه و مراجع ذیصلاح.نکته: حراستها مجاز به انجام اقدامات اطلاعاتی از قبیل دستگیری،بازجویی،شنود تلفن،تعقیب ومراقبت،ورود پنهان،میکروفن گذاری،و سانسور نامه ها نمی باشند.- جمع آوری اخبار محیطی از طریق همکاران سازمانی و اداری و ایجاد شبکه جمع آوری و ایجاد ستاد خبری وصندوق پستی.- ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاعاتی لازم به بالاترین مقام اجرایی دستگاه مربوطه.- بررسی نتایج اقدامات دستگاه متبوع جهت ارائه به سلسله مراتب.- جمع بندی اخبار و اطلاعات محیط و تهیه بولتن.- برگزاری گردهمائیهای نوبه ای ، برنامه های آموزشی در جهت هدایت و ارتقاء کیفی حراستهای تابعه.